MYE OG GODT (Enhjørningen, Bergen. Terningkast 8 av 10)

I midten av mai besøkte 10 kolleger og jeg restaurant Enhjørningen på Bryggen i Bergen. Innerst inne var jeg litt redd for at denne restauranten skulle være ei real turistfelle, der den ligger midt i «verste» turisttråkket. Men du verden hvor den innfridde! Perfekt, diskrèt service, fantastisk tilberedt fisk og en profesjonell behandling av mange gjester samtidig!

Dersom du er ute etter en berusende opplevelse trenger du ikke drikke mye vin for å kjenne deg litt pussa. Her holder det egentlig å ta noen skritt bortover gulvet, som er så skeivt at du må være rimelig låghalt for å kunne gå rett. Interiøret er sammensatt av nesten barokke møbler, bilder av alvorlige menn fra 1600 og 1700 tallet, og veggene er laget av solid tømmer. Vi satt ikke lenge til bords før den kjappe, svenske servitøren hadde fikset drikkebestilling fra alle. Jeg la nesten ikke merke til at han noterte en gang, før drikkevarene ble servert til de som skulle ha de.

Mange av oss ville selvsagt ha hvitvin, siden Enhjørningen er en fiskerestaurant. Vi fikk en god Sancere, litt speseill kanskje, til å være allround vin til mange gjester. Likevel fungerte den utmerket til min rett. Kveite med safranpotetpurè! Makan til god fisk har jeg nesten ikke smakt. Noen ganger kan ovnssteikt kveite bli litt tørr, men her var den saftig fra første bit. Og hvitere får du ikke en fisk, om du så la den i klorin. Og nå holdt jeg på å glemme forretten jeg fikk anbefalt uten nøling: Hvalcarpaccio! De løvtynne skivene med hvalkjøtt var tilsmakt bittelitt med noe gressløk, men var utover det ganske naturelle. Jeg må bruke klisjèen om at kjøttet smeltet i munnen. For det gjorde det. Utrolig nok fungerte Sancere vinen helt okey til denne retten også.

Desserten husker jeg ikke, men den var også god. For ellers hadde jeg garantert husket det. Servitøren var uformell i serveringen, og var påpasselig med vinsjenkingene slik at alle følte de fikk sitt av vinflaskene vi skulle dele på. Og det er klart at utsikten over vågen i Bergen ikke akkurat tar bort glansen av måltidet. Hit vil jeg helt sikkert tilbake. Prisene er ganske høye, men i forhold til kvaliteten er det slett ikke dyrt!

Om matmannen

Jeg heter Anders M. Tangen, er foredragsholder, gestaltterapeut. Min store lidenskap ved siden av jobben er å lage mat, og nyte mat. Er opptatt av at matglede også er nøkkelen til et sunnere og bedre kosthold. Jeg er opprinnelig fra Hunndalen, utenfor Gjøvik, men har bodd i Oslo det meste av mitt liv. I stedet for hytte, båt, stort hus eller flotte biler prioriterer jeg bordets gleder, enten ved å kjøpe råvarer til hjemmet, eller det er å spise på ulike restauranter. Vis alle innlegg av matmannen

Legg igjen en kommentar