Fiskegrateng med sei og ost

Fiskegrateng med sei og ost.

Fiskegrateng med sei og ost.

Jeg la ut et klassisk bilde av middagen i dag på Facebook og Instagram. Det gjorde at flere etterspurte oppskriften på dagens middag som var fiskegrateng. Jeg laget den uten oppskrift. Men om dere følger denne oppskriften så er dere ikke så langt unna en knallgod, gammeldags fiskegrateng.

Ingredienser til 2 veldig sultne pluss en hund. Eller 4 normalt spisende mennesker:

700 gram seifilèt

200 gram rifla makaroni

70 gram meierismør

3-4 ss. hvetemel

4 dl. H-melk

1 egg

1 dl revet Jarlsberg ost

4 ss. panko-mel (Fås i innvandrerbutikker. Det er en slags brødkrumme)

Hvit pepper, revet muskat, sort pepper og salt.

Slik gjør jeg det:

Skjær seifileten fri for bein. Del den opp i passe terninger. (F.eks 3 x 3 cm) Legg dem i kokende, lettsaltet vann. Slå av varmen helt, og la fisken trekke i to minutter. Hell av vannet.

Kok makaronien etter anvisning på pakken. Hell av vann.

Smelt smør i gryta på middels varme og tilsett mel. Rør godt med en visp og la dette koke i ca ett minutt.

Spe med melken til du har en ganske tjukk, men rennende hvit saus.

Skill egget så du har en plomme og en eggehvite. Tilsett eggeplommen i sausen under omrøring.

Smak til med hvit pepper, sort pepper salt og muskatnøtt. Ikke vær gjerrig med pepperen. I gratenger har smakene lett for å «mildne».

Tilsett revet Jarlsbergost

Pisk eggehviten til et lett og luftig skum

Hell fisk og makaroni i den hvite sausen og bland forsiktig før du heller den i en smurt ildfast form.

Vend så forsiktig inn eggehviten med en slikkepott.

Til slutt strør du pankomel over det hele.

Stek formen midt i ovnen på 220 grader til den er gylden og fin. Ca 25-40 minutter.

Server med revet gulrot tilsmakt presset appelsin og gjerne med noen rosiner, kokte poteter og smeltet smør tilsmakt med frisk gressløk.

Kos deg!

Om matmannen

Jeg heter Anders M. Tangen, er foredragsholder, gestaltterapeut. Min store lidenskap ved siden av jobben er å lage mat, og nyte mat. Er opptatt av at matglede også er nøkkelen til et sunnere og bedre kosthold. Jeg er opprinnelig fra Hunndalen, utenfor Gjøvik, men har bodd i Oslo det meste av mitt liv. I stedet for hytte, båt, stort hus eller flotte biler prioriterer jeg bordets gleder, enten ved å kjøpe råvarer til hjemmet, eller det er å spise på ulike restauranter. Vis alle innlegg av matmannen

Legg igjen en kommentar